Rzecznik Praw Uczniów |
|
Regulamin Rzecznika Praw Ucznia„Granicą praw i wolności człowieka są prawa i wolności innych, dlatego w kontaktach międzyludzkich wszyscy musimy pamiętać, że nasze prawa kończą się tam, gdzie zaczynają się prawa innych".WYKAZ DOKUMENTÓW OKREŚLAJĄCYCH STAN PRAWNY DZIECKA: 1. Konwencja o Prawach Dziecka 1989 r.
2.
[Europejska] Konwencja o Ochronie Praw Człowieka i Wolności
sporządzona w Rzymie dnia 4 listopada 1950 r., zmieniona następnie
Protokołami nr 3, 5 i 8 3. Europejska Konwencja Praw Dziecka sporządzona w dniu 25 stycznia 1996 r.
4.
O RZECZNIKU PRAW
DZIECKA
5.
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu
z dnia 7 września
2004 r. w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i
promowania uczniów i słuchaczy 6. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 31 grudnia 2002 r. w sprawie bezpieczeństwa i higieny w publicznych i niepublicznych szkołach i placówkach
7.
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu
z dnia 31 stycznia 2003 r. w sprawie szczegółowych form działalności
wychowawczej i zapobiegawczej wśród
8.
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu
z dnia 19 grudnia
2001 r. w sprawie warunków i trybu udzielania zezwoleń na
indywidualny program lub tok 9. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 30 kwietnia 2013 r. w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach Zadania i funkcje Rzecznika Praw Ucznia 1. Przeciwdziałanie łamaniu praw ucznia w szkole i poza nią. 2. Zwiększanie świadomości prawnej dzieci. 3. Działania na rzecz zmiany wadliwych i krzywdzących zapisów w regulaminach. 4. Propagowanie praw ucznia w szkole. 5. Współpraca z Samorządem Uczniowskim w zakresie upowszechniania praw i obowiązków ucznia. 6. Świadczenie pomocy uczniom ( jak korzystać z praw i szanować prawa innych ). 7. Prowadzenie negocjacji między uczniem a nauczycielem lub innymi stronami sporu. 8. Dbałość o przestrzeganie przez uczniów, nauczycieli, rodziców regulaminu szkoły i innych regulaminów. 9. Pomoc uczniom w rozwiązywaniu trudnych spraw zgodnie z obowiązującymi przepisami i poszanowaniem prawa i godności osobistej. 10. Udostępnianie uczniom regulaminów szkolnych i innych przepisów mówiących o prawach dziecka oraz wyjaśnianie ich sensu. 11. Prowadzenie działań mediacyjnych w sytuacjach spornych, trudnych i nietypowych. 12. Występowanie w interesie indywidualnym jak i grupowym. Sposoby i środki działania Rzecznika Praw Ucznia 1. Załatwianie indywidualnych i grupowych skarg uczniów. 2. Udzielanie uczniom porad dotyczących ich praw i obowiązków. 3. Współpraca z osobami działającymi na rzecz dziecka (np. dyrekcją szkoły, pedagogiem szkolnym, Samorządem Uczniowskim ). 4. Współdziałanie w prowadzeniu programów przeciwdziałających problemom w szkole. 5. Upowszechnienie „Skrzynki próśb, życzeń i marzeń”. Uprawnienia Rzecznika Praw Ucznia 1. Nie wyręcza w obowiązkach wychowawców. 2. Ma prawo do swobodnego działania w ramach obowiązujących regulaminów. 3. Działa wg ustalonego trybu postępowania. 4. Podejmuje działania na wniosek stron tzn. uczniów, nauczycieli, innych pracowników szkoły. Tryb postępowania Rzecznika Praw Ucznia w kwestiach spornych 1. Zapoznanie się z opinią stron konfliktu. 2. Podjęcie mediacji ze stronami. 3. W przypadku kłopotów z rozstrzygnięciem sporu zasięgnięcie opinii wychowawcy, nauczycieli, pedagoga szkolnego, dyrektora, Rady Pedagogicznej. 4. Ostateczna decyzja dotyczącą konfliktu podjęta może być w porozumieniu z Dyrektorem Szkoły. Obowiązki Rzecznika Praw Ucznia 1. Znajomość i działalność zgodna ze Statutem Szkoły, Konwencją Praw Dziecka, innymi dokumentami regulującymi prawa dziecka. 2. Informowanie uczniów o przysługujących im prawach i sposobie ich dochodzenia w przypadku zgłoszenia problemu. 3. Interwencja w razie naruszenia podstawowych praw ucznia i rozwiązywanie spraw spornych. 4. Udzielanie pomocy uczniom zgodnie z ustalonym trybem postępowania. 5. Informowanie stron konfliktu i Rady Pedagogicznej o podjętych działaniach. 6. Zachowanie tajemnicy informacji uzyskanych w toku postępowania. 7. Sprawowanie nadzoru nad tym, aby w procesie dydaktyczno - wychowawczym każdy uczeń traktowany był podmiotowo. 8. Ingerowanie w każdym przypadku, gdy naruszone zostaną prawa ucznia lub prawa dziecka. 9. Inicjowanie działań, których celem jest ochrona praw dziecka.
Tryb wybierania
Rzecznika Praw Ucznia |
|