Rzecznik Praw Uczniów
Regulamin Rzecznika Praw Ucznia
„Granicą praw i wolności człowieka są prawa i wolności innych, dlatego w kontaktach międzyludzkich wszyscy musimy pamiętać, że nasze prawa kończą się tam, gdzie zaczynają się prawa innych".
WYKAZ DOKUMENTÓW OKREŚLAJĄCYCH STAN PRAWNY DZIECKA:
- Konwencja o Prawach Dziecka 1989 r.
- [Europejska] Konwencja o Ochronie Praw Człowieka i Wolności sporządzona w Rzymie dnia 4 listopada 1950 r., zmieniona następnie Protokołami nr 3, 5 i 8 oraz uzupełniona Protokołem nr 2 (Dz. U. z dnia 10 lipca 1993 r.)
- Europejska Konwencja Praw Dziecka sporządzona w dniu 25 stycznia 1996 r.
- O RZECZNIKU PRAW DZIECKA
Ustawa z dnia 6 stycznia 2000 r.
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 7 września 2004 r. w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzania sprawdzianów i egzaminów w szkołach publicznych
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 31 grudnia 2002 r. w sprawie bezpieczeństwa i higieny w publicznych i niepublicznych szkołach i placówkach
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 31 stycznia 2003 r. w sprawie szczegółowych form działalności wychowawczej i zapobiegawczej wśród dzieci i młodzieży zagrożonych uzależnieniem
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 19 grudnia 2001 r. w sprawie warunków i trybu udzielania zezwoleń na indywidualny program lub tok nauki oraz organizacji indywidualnego programu lub toku nauki
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 30 kwietnia 2013 r. w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach
-
Zadania i funkcje Rzecznika Praw Ucznia
- Przeciwdziałanie łamaniu praw ucznia w szkole i poza nią.
- Zwiększanie świadomości prawnej dzieci.
- Działania na rzecz zmiany wadliwych i krzywdzących zapisów w regulaminach.
- Propagowanie praw ucznia w szkole.
- Współpraca z Samorządem Uczniowskim w zakresie upowszechniania praw i obowiązków ucznia.
- Świadczenie pomocy uczniom ( jak korzystać z praw i szanować prawa innych ).
- Prowadzenie negocjacji między uczniem a nauczycielem lub innymi stronami sporu.
- Dbałość o przestrzeganie przez uczniów, nauczycieli, rodziców regulaminu szkoły i innych regulaminów.
- Pomoc uczniom w rozwiązywaniu trudnych spraw zgodnie z obowiązującymi przepisami i poszanowaniem prawa i godności osobistej.
- Udostępnianie uczniom regulaminów szkolnych i innych przepisów mówiących o prawach dziecka oraz wyjaśnianie ich sensu.
- Prowadzenie działań mediacyjnych w sytuacjach spornych, trudnych i nietypowych.
- Występowanie w interesie indywidualnym jak i grupowym.
Sposoby i środki działania Rzecznika Praw Ucznia
- Załatwianie indywidualnych i grupowych skarg uczniów.
- Udzielanie uczniom porad dotyczących ich praw i obowiązków.
- Współpraca z osobami działającymi na rzecz dziecka (np. dyrekcją szkoły, pedagogiem szkolnym, Samorządem Uczniowskim ).
- Współdziałanie w prowadzeniu programów przeciwdziałających problemom w szkole.
- Upowszechnienie „Skrzynki próśb, życzeń i marzeń”.
Uprawnienia Rzecznika Praw Ucznia
- Nie wyręcza w obowiązkach wychowawców.
- Ma prawo do swobodnego działania w ramach obowiązujących regulaminów.
- Działa wg ustalonego trybu postępowania.
- Podejmuje działania na wniosek stron tzn. uczniów, nauczycieli, innych pracowników szkoły.
Tryb postępowania Rzecznika Praw Ucznia w kwestiach spornych
- Zapoznanie się z opinią stron konfliktu.
- Podjęcie mediacji ze stronami.
- W przypadku kłopotów z rozstrzygnięciem sporu zasięgnięcie opinii wychowawcy, nauczycieli, pedagoga szkolnego, dyrektora, Rady Pedagogicznej.
- Ostateczna decyzja dotyczącą konfliktu podjęta może być w porozumieniu z Dyrektorem Szkoły.
Obowiązki Rzecznika Praw Ucznia
- Znajomość i działalność zgodna ze Statutem Szkoły, Konwencją Praw Dziecka, innymi dokumentami regulującymi prawa dziecka.
- Informowanie uczniów o przysługujących im prawach i sposobie ich dochodzenia w przypadku zgłoszenia problemu.
- Interwencja w razie naruszenia podstawowych praw ucznia i rozwiązywanie spraw spornych.
- Udzielanie pomocy uczniom zgodnie z ustalonym trybem postępowania.
- Informowanie stron konfliktu i Rady Pedagogicznej o podjętych działaniach.
- Zachowanie tajemnicy informacji uzyskanych w toku postępowania.
- Sprawowanie nadzoru nad tym, aby w procesie dydaktyczno - wychowawczym każdy uczeń traktowany był podmiotowo.
- Ingerowanie w każdym przypadku, gdy naruszone zostaną prawa ucznia lub prawa dziecka.
- Inicjowanie działań, których celem jest ochrona praw dziecka.
Tryb wybierania Rzecznika Praw Ucznia
Rzecznika wybierają uczniowie klas IV – VI w tajnym głosowaniu na okres roku podczas wyborów do Samorządu Uczniowskiego. Kandydaci na rzecznika zgłaszani są przez Radę Pedagogiczną. Powyższy regulamin realizowany jest w Szkole Podstawowej nr 1 im. Marii Konopnickiej w Gorzowie Wlkp.